EL | EN | ES

Τeaching materials

Greek language
Level B2

Ντοκιμαντέρ: «Παρθενώνας- Μέτρο και τελειότητα»
https://www.youtube.com/watch?v=8tVvykBVl9c

Ερωτήσεις κατανόησης
1. Πότε ξεκίνησε και πότε τελείωσε η κατασκευή του Παρθενώνα;

2. Από πόσα κομμάτια μαρμάρου αποτελούταν ο Παρθενώνας;

3. Ο ναός ήταν λευκός ή είχε χρώμα;

4. Γιατί ονομαζόταν «περίπτερος»;

5. Τι συμβολίζει το γλυπτό της Ίριδας; Πού βρίσκεται τώρα;

6. Τι είναι η « κρυφή αρμονία»;
Σωστό ή λάθος
1. Ο Παρθενώνας ήταν ιωνικού ρυθμού με στοιχεία δωρικού ρυθμού.
2. Οι γλυπτές επιφάνειες του Παρθενώνα βρίσκονταν στη ζωφόρο, στα αετώματα και στις μετώπες.
3. Τα γλυπτά του Παρθενώνα ολοκληρώθηκαν μαζί με τον ναό.
4. Η Ίρις βρισκόταν στη ζωφόρο.
5. Ο σηκός αποτελούταν από δύο δωμάτια που δεν επικοινωνούσαν μεταξύ τους.
6. Το χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς βρισκόταν στην είσοδο του ναού και σώζεται έως και σήμερα

Ερωτήσεις κατανόησης

1. Πότε ξεκίνησε και πότε τελείωσε η κατασκευή του Παρθενώνα;

2. Από πόσα κομμάτια μαρμάρου αποτελούταν ο Παρθενώνας;

3. Ο ναός ήταν λευκός ή είχε χρώμα;

4. Γιατί ονομαζόταν «περίπτερος»;

5. Τι συμβολίζει το γλυπτό της Ίριδας; Πού βρίσκεται τώρα;

6. Τι είναι η « κρυφή αρμονία»;

Επίπεδο Β2- Χρήση γλώσσας

Ερώτημα 1(7 μονάδες)

Ο καθηγητής των ελληνικών σάς έδωσε ένα κείμενο σχετικό με τους ανανεώσιμους
φυσικούς πόρους. Στον πίνακα που ακολουθεί, σημειώνετε δίπλα σε κάθε λέξη/φράση τον αριθμό του κενού στο οποίο αντιστοιχεί, όπως στο
παράδειγμα.
ΠΡΟΣΕΞΤΕ: οι λέξεις/φράσεις που πρέπει να βρείτε είναι ΕΠΤΑ (7) χωρίς το παράδειγμα.
Υπάρχουν τέσσερις λέξεις που δεν ταιριάζουν σε κανένα κενό.

 Aνανεώσιμοι φυσικοί και ενεργειακοί πόροι
Οι σημερινοί άνθρωποι …….0………φυσικούς πόρους τόσο γρήγορα, που η φύση δεν προλαβαίνει να τους ξαναδημιουργήσει. Πώς θα ζήσουν οι επόμενες γενιές ανθρώπων, αν ………..1…………. αυτοί οι φυσικοί πόροι; Επιπλέον, όπως χρησιμοποιούμε αυτούς τους φυσικούς πόρους, ρυπαίνουμε το περιβάλλον. Πώς θα ζήσουμε εμείς καλά και οι επόμενες γενιές καλύτερα, αν καταστρέψουμε το φυσικό μας περιβάλλον;

Είναι χρήσιμο να γνωρίζουμε ότι ………….2………………που αντιμετωπίζουμε σήμερα δεν ήταν πάντα έτσι. Για χιλιάδες χρόνια οι περισσότεροι άνθρωποι ζούσαν φτωχικά σε μικρά χωριά και σε μέρη όπου υπήρχε τρεχούμενο νερό και φυσούσαν άνεμοι. Κατανάλωναν λίγα πράγματα,……..3……..τις πιο βασικές ανάγκες τους, και το έκαναν με τρόπο που δεν έκανε κακό στο φυσικό περιβάλλον τους, γιατί ανακύκλωναν σχεδόν τα πάντα και χρησιμοποιούσαν σχεδόν αποκλειστικά ανανεώσιμους πόρους.
Όμως, εδώ και δύο αιώνες περίπου άρχισε μια πολύ ………4…………., γνωστή και ως βιομηχανική επανάσταση. Σε μερικές χώρες αρχικά, οι άνθρωποι ανακάλυψαν πρώτα τον ατμό και κατασκεύασαν τις ατμομηχανές, έπειτα τον ηλεκτρισμό και τις ηλεκτρικές μηχανές. Με τις μηχανές αυτές, που είχαν πολύ μεγαλύτερη δύναμη από τα ζώα, μπορούσαν να φτιάξουν πολύ περισσότερα, καλύτερα και φτηνότερα ……….5………..
Για την παραγωγή, όμως, όλων αυτών των …………6………..πραγμάτων, που μεγάλωσαν και βελτίωσαν πάρα πολύ τη ζωή μας, απαιτούνται ολοένα περισσότερα μέταλλα και ενέργεια, που μάθαμε να τα παίρνουμε από μη ανανεώσιμους φυσικούς πόρους. Παράλληλα ………….7………..και τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, γιατί δεν μπορούσαμε ή δε θελήσαμε να αντιμετωπίσουμε την ιδιορρυθμία τους.

Λευτέρης Παπαγιαννάκης, στο Ανιχνεύοντας το Σήμερα, Παιδαγωγικό Iνστιτούτο, 2002 (διασκευή)

καταναλώνουν
0 παράδειγμα
ακριβών

προιόντα

καλύψαμε

ικανοποιώντας

εγκαταλείψαμε

εξαντληθούν

η κατάσταση

κανείς

προτιμώντας

μεγάλη αλλαγή

ανακαλύψαμε

θαυμαστών

Απαντήσεις

1. εξαντληθούν
2. η κατάσταση
3. ικανοποιώντας
4. μεγάλη αλλαγή
5. προιόντα
6. θαυμαστών
7. εγκαταλείψαμε


Χρήση γλώσσας

Ερώτημα 2 (6 μονάδες)

Διαβάζετε ένα κείμενο σχετικά με τη μεσογειακή διατροφή. Όμως, μερικές λέξεις έχουν
σβηστεί. Στον πίνακα που ακολουθεί σημειώνετε δίπλα στη λέξη που ταιριάζει σε κάθε κενό του
κειμένου, επιλέγοντας τη σωστή λέξη από τις τέσσερις που δίνονται (από τις α, β, γ και δ), όπως
στο παράδειγμα.

ΠΡΟΣΕΞΤΕ: οι λέξεις που θα επιλέξετε είναι ΕΞΙ (6) χωρίς το παράδειγμα. Για κάθε κενό υπάρχει
μόνο μία σωστή επιλογή.

Η μεσογειακή διατροφή

Στην παραδοσιακή ελληνική διατροφή γεύματα όπως οι σούπες και οι σαλάτες ……..0…….. μεγάλες ποσότητες ψωμιού ολικής αλέσεως, ελαιόλαδου, όσπριων και λαχανικών. Η ………1…….. γάλακτος είναι μέτρια, αλλά η κατανάλωση τυριού και σε μικρότερο βαθμό γιαουρτιού είναι υψηλή. Η φέτα ……….2…….. συνήθως στις περισσότερες από τις σαλάτες και τα μαγειρεμένα λαχανικά. Η κατανάλωση κρέατος είναι λίγες φορές το μήνα. Η κατανάλωση ψαριών είναι συνάρτηση της ……..3…. από τη θάλασσα. Το κρασί καταναλώνεται σε μετρημένες ποσότητες από τους ενήλικες και σχεδόν πάντοτε κατά τη διάρκεια των γευμάτων.
Πρόσφατα το Υπουργείο Υγείας …….4…… διατροφικές οδηγίες για τους ενήλικες Έλληνες. Οι οδηγίες αυτές αποσκοπούν στο να παρουσιαστεί ένα διατροφικό πρότυπο, το οποίο δρα ευεργετικά στην υγεία των ατόμων και βασίζεται στην ελληνική παραδοσιακή διατροφή.
Πολύ συχνά οι διατροφικές οδηγίες απεικονίζονται με τη μορφή τριγώνου ή πυραμίδας, η βάση της οποίας αναφέρεται σε τρόφιμα που θα πρέπει να καταναλώνονται πολύ συχνά και η κορυφή σε τρόφιμα που θα πρέπει να καταναλώνονται σπάνια, με τα υπόλοιπα τρόφιμα να …….5……… τις ενδιάμεσες θέσεις. Στη διατροφική πυραμίδα του Υπουργείου Υγείας, η έμφαση δίνεται στη συχνότητα κατανάλωσης των τροφίμων και όχι σε ακριβείς ποσότητες, οι οποίες εξαρτώνται από το φύλο, την ηλικία, τη σωματική ……6………… και τη φυσική δραστηριότητα των ατόμων 

0.
προλαμβάνουν

περιλαμβάνουν
ΣΩΣΤΌ

αναλαμβάνουν

καταλαμβάνουν

1)
κατάληψη

πρόσληψη

ανάληψη

παράλειψη

2)
ανατίθεται

διατίθεται

προστίθεται

μετατίθεται

3)
απόστασης

ανάστασης

διάστασης

κατάστασης

4)
διέταξε

συνέταξε

κατέταξε

αντέταξε

5)
περιλαμβάνουν

συλλαμβάνουν

αναλαμβάνουν

καταλαμβάνουν

6)
ανάπλαση

διάπλαση

πλάση

διάσταση